Yayii-Kusama (Prickig) utställning på Moderna Museet.


Idag är min klass på Moderna museet och ser denna utställning. Men jag är inte med. Var hemma igår för att jag egentligen inte känner mig helt kry, men det är inte därför jag inte är med klassen idag. Så dålig är jag inte. Av någon anledning vill inte förkylningen bryta ut riktigt. Mer än att jag har hosta. Börjar bli rätt drygt för jag har typ varit halv krasslig med irriterad hals i över en vecka nu förutom hostan som är värre.

Jag upptäckte nämligen att visningarna på utställningen är på engelska. Står på Moderna museets hemsida. Men skolvisningar kan man välja flera språk den visas på. Vet ej om skolan valt Svenska eller inte. Men jag är hemma för jag inte vill komma dit och få veta att den är på engelska och därmed inte kan gå med. Jag är fortfarande så dålig på engelska så jag skulle inte få ut något av guidningen då jag inte förstår vad som sägs. Inte heller kommer jag få ut något av workshoppen de ska ha på fredag om utställningen. Så därför kommer jag inte då heller. Är jättebesviken för att jag missar utställningen men funderar på att åka dit i helgen och se den. Sista chansen för sedan försvinner den. Bara det att då får jag betala ganska mycket för den. Kostar 150 kr men jag kommer nog in för pensionär hoppas jag och då kostar det 130 kr. Vill så gärna se den men dumt att jag inte kan vara med för att jag inte kan engelska. Känns ganska pinsamt. Vill inte stå där och bli generad över att jag inte förstår engelska. Dessutom är det inte något jag brukar skryta om direkt heller. För mig är det lika förnedrande att inte kunna engelska som om jag skulle vara analfabet. Väldigt känsligt punkt med andra ord och jag känner mig mer handikappad av det än av mina sjukdomar och funktionshinder. Har läst engelska i så många år av mitt liv och ändå fastnar inte språket i min hjärna. Antagligen för att jag har ADHD och Dyslexi.

Är nog mest besviken på skolan som bokar in saker utan att tänka. Tar bara för givet att alla kan engelska. Det är inte självklart att alla kan engelska, tro det eller ej men så är det. Vet att jag tar för givet att de bokat visning på engelska men jag vill inte ta risken att komma dit stå där som ett fån med mina klasskompisar och bli utskämd. Är glad att jag kom på detta innan jag kom dit, för det hade varit värre än värst. Att få veta detta först där och behöva vända och åka därifrån igen generad och förnedrad.

I alla fall åker jag nog dit i helgen (om jag inte blir väldigt mycket sämre än jag är nu) och ser den utan guidning och får betala för den i stället. Känns lite som ett straff jag får, men och andra sidan får jag ju i alla fall se den. Hoppas i så fall att nästa blogg inlägg blir lite gladare och att jag kan berätta mer om mina upplevelser av utställningen. Ska försöka få min Jennie med mig också.

I kväll ska vi på genrep av Sällskapsresan på China teatern och det ska bli jättekul. Berättar mer om den senare här i bloggen.

Här nedan kan ni läsa mer om den och sedan surfa vidare till hemsidan.

forkop_webb-2-980x648

http://www.modernamuseet.se/stockholm/sv/utstallningar/yayoi-kusama/

Kusamas originella bildvärldar kommer ur de återkommande hallucinationer hon lidit av sedan barndomen. I hallucinationerna uppenbarade sig världen som ett raster av prickar och upprepade former, som en oändlig stjärnhimmel. Konsten blev för Kusama ett sätt att ge konkret form åt dessa inre landskap. I ett försök att sätta ord på upplevelserna talar hon om självutplåning som begrepp – en idé om att bli ett med omgivningen, att upplösa det egna jagets gränser och att, genom konstverken, försvinna in i en allomfattande tomhet. För att dela sina upplevelser skapar Kusama konstverk som bjuder in besökarna att förirra sig bland de oändliga nät, spegelrum och tusentals prickar som hon täcker världen med.

I slutet av 1970-talet lämnade Kusama New York för att några år senare i storskaliga målningar och skulpturer återuppta sitt konstnärskap i Tokyo. Yayoi Kusama målar fortfarande varje dag, och nu är hon en av världens mest älskade konstnärer.

Utställningen spänner över hela Kusamas oeuvre från 1950-tal fram till idag, och är den första stora retrospektiva presentationen av hennes konstnärskap i Skandinavien. Ett rikt urval av måleri, teckning och skulptur presenteras, liksom rumsliga installationer och performance-material. Särskilt utrymme ges åt verk från det sena 1980-talet då Kusama återvänt till Japan. Detta är också den första omfattande utställningen som uppmärksammar Kusamas intresse för mode och design. Här visas också flera aldrig visade verk och en serie helt nya målningar skapade speciellt för Yayoi Kusama – I oändligheten.

Curator: Jo Widoff
Assisterande curator: Olga Krzeszowiec Malmsten

Lite foton från utställningen.

kusama-yayoi_dots-obsession_2012_1500x998-625x416

kusama-yayoi_kusama-in-narcissus-garden_1966_1500x996-625x415

kusama-yayoi_infinity-mirrored-room-hymn-of-life_2015_1500x1000-625x417

kusama-yayoi_infinity-mirror-room_1965_1500x1468-511x500

kusama-with-macaroni-girl_1964_1500x1111-625x463

kusama-yayoi-_kusama-with-pumpkin_2010_1500x1000-625x417

Kommentera

