Lera vecka i skolan plus lite annat.


Igår var jag för sista gången och träffade min handledare på min dagliga verksamhet. Har ju slutat där nu, så vi var ute och fikade. Var trevligt att ha ett avslut efter fem år. Nu har jag inte haft just den jag har nu under alla åren utan jag har bytt ett antal gånger.Men ganska länge har jag haft hen i alla fall. Känns lite konstigt att inte gå till min dagliga verksamhet längre. Nu kan jag nog försten nämna vad det heter. Misa heter det. En daglig verksamhet för vuxna människor med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Daglig verksamhet som utförs i arbetslivet i form av en anpassad praktik efter enskild individs förmågor, kunskaper och intressen. Mycket bra ställe, men är ändå inte rätt ställe för mig längre. Kommer nog söka daglig verksamhet igen senare kanske men då inte välja att vara på Misa. Då väljer jag kanske något annat ställe där man får vara mer kreativ och pysslig och där man vistas i deras lokaler mera.

Har inte bestämt ännu vad jag ska göra efter kursen jag går nu är slut. Men vill nog även fortsätta med keramik. Känner mig inte riktigt färdig ännu med keramik efter denna vecka i skolan. Vill nog fortsätta mer med det och lära mig så mycket jag kan. De vi hann med denna vecka var bara ett lite smakprov. Var så mycket som inte ens hann gå igenom eller fick testa. Som drejning och glasering var inte ens med på schemat. Jag hann inte med att testa kavling heller även om jag fick en liten personlig genomgång i det. Men ringling gjorde jag. Hjärtat är gjord med den tekniken. Tycker det var väldigt roligt i alla fall. Men vill fortsätta och leka mer med lera. Tänker nog fördjupa mig i lera under våra fördjupningsveckor senare under kursen.

Har i alla fall  lyckats göra några fina saker. Kommer visa bilder på det längre ner i bloggen men dessa saker är inte brända ännu så de kommer bli en helt annan färg sedan.

Keramikkurs var ju det jag egentligen var ute efter från början och det märker jag tydligt nu för keramik känns så himla rätt för mig. Visst må det vara väldigt tålamodskrävande men det är så kul att jobba med händerna. Det ger mig precis den kreativa stimulans som jag behöver. Så jag ska redan nu börja kolla upp lite keramik kurser till våren. Får ju inte studera för mycket bara med sjukersättning men så länge jag håller det till endast sysselsättningsnivå och jag inte söker bidrag någonstans ifrån så är det lugnt. Så jag måste hitta något som bara är en kortare kurs som man går på endast ett par dagar i veckan. Svårt också att hitta något som är på dagtid. Kvällstid orkar inte jag hålla på och vara så kreativ. Varken kroppen eller hjärnan pallar det.  Så vi får se vad vi hittar.

Igår på tunnelbanan när jag var på väg att möta min handledare på Misa så träffade jag på en av mina bästa vänner som jag inte sett sedan tidigt  i våras. Var både skönt så kul att se henne för hon har haft det lite tufft ett tag och jag har tänkt mycket på henne varit ganska orolig för min vän. Så jag blev glad att se henne men hon såg rätt trött och sliten ut. Hon har mycket nu med skola, jobb och dessutom håller hon på att flytta till eget efter att ha bott inneboende hos en släkting i flera månader. Men jag tror allt kommer ordna upp sig för henne också med tiden. Bara hon kommer till sitt eget och får lite ordning där. Så fort hon fått ordning lite vill hon att vi kommer över och fikar jag och Jennie. Så det har vi lovat att göra. men hon får väl hojta till då hon tycker det känns lämpligt. Vi kommer ju nästa bli grannar nu så då blir det lätt och går fort att titta över.

Den här helgen är vi bara hemma och tar det lugnt för nästa helg ska Jennie vara borta hela helgen. Hon ska åka på kurs. Så då passar vi på att vara tillsammans hemma nu. Jag måste fundera ut vad jag ska hitta på och göra nästa helg när jag är ensam. Kanske ska ta och åka en av dagarna till Mall Scandinavium i Solna. Var ganska länge sedan jag var där nu. Där finns både Disney butiken och lego butiken bland en massa andra butiker. Det är ju också Dyslexi mässan i Solna hallen. så jag kanske också åker dit. Får se vad det blir.

Nu kommer här lite bilder. Som sagt grejerna är inte brända ännu. Den beigea leran kommer bli rosaröd. Den bruna leran blir svart, grå. Kommer ta kort på sakerna när de är brända sedan får ni se skillnaden. Snigeln och den lilla runda skålen kommer dessutom att svartbrännas i en sten ugn. Medan resten av sakerna kommer brännas i vanlig ugn. Ska bli spännande och se hur allt blir sedan. Dessutom blir det nog några saker till under fördjupnings veckorna.

//Marie

14591696_10154619795322520_4510724260925494864_n

14702408_10154619795347520_6919520368688668198_n

14666176_10154619796687520_7308270110085164807_n

14666265_10154619796172520_6177613270661156382_n

14718852_10154619795717520_3858900342796432872_n

14729120_10154619795602520_3666111525744933607_n

14724602_10154619796577520_5987589234374863149_n

Kommentera

