Sanna Brådings bok ”För mycket av allt”


bokbild2

Under Sanna Brådings framgångsrika och mycket aktiva yta finns en känslighet som har lett henne in på destruktiva flyktvägar i livet. Hon har kämpat mot anorexi, bulimi och olika missbruk i långa perioder. 2008 dömdes Sanna till fängelse för narkotikabrott och i och med det tog hennes liv en ny riktning. Från att ha nått botten har hon lyckats vända sina smärtsamma erfarenheter till något konstruktivt som hon nu bygger vidare på.

Jag har läst Sannas självbiografi där hon är mycket öppen med vad hon har upplevt och gott igenom. Jag tycker att boken var väldigt intressant att läsa men hade svårt att sätta mig in i hennes olika situationer,. Jag blev inte så väldigt berörd av det jag läste. Men det kan ju kanske beror på att jag hade svårt att känna igen hennes upplevelser och det hon gått igenom i sitt liv, då jag har helt andra erfarenheter ifrån mitt liv. Däremot förstår jag mycket väl hur det är att vara annorlunda och sticka ut i mängden.

Även om saker och ting var bra beskrivet tycker jag att det är något som fattas. kanske var för lite om varje del i livet som hon valde att berätta om. Hon kunde skrivit lite mer i varje kapitel. Kände som om hon bara skrapade lite på ytan i varje grej hon tog upp. Ville ha mer inlevelse i det hon berättade om. Hon skrev om hur saker hände, var det hände, när det hände men inte så mycket om hur det var eller hur det kändes. Vissa saker kanske är väldigt svårt att förklara hur det kändes. Hade velat läsa mer dessutom om vägen tillbaka. Hur KBT terapin hjälpte henne och lite vad hon gjorde där för att jobba med sig själv. Kanske bara var meningen att hon skulle berätta om sin resa från Tre Kronor till fängelset för att dela sina upplevelser inte inte berätta det som självupplevt.

Sanna är duktig på att skriva och formulera sig i skrift och det märks i boken och i hennes blogg. Det är verkligen en otrolig resa hon har gjort och helt fantastiskt att hon klarade av att ta sig ur både missbruk, sexberoende och ätstörningar helt utan hjälp från samhället förutom en tids KBT terapi. Hon fortsatte att använda samma taktik hon körde för att tryck ner sig själv till botten, till att bygga upp sig själv igen på. Vilken otrolig egenskap. Det imponerar mig väldigt mycket med tanke på att jag själv under tonåren gick 10 år i samtalsterapi plus att jag bott på behandlingshem i tre år.

Trots att jag inte känner igen mig i Sannas berättelser och är väldigt olik henne, så gillar jag henne ändå. Hon är skön, hon verkar rolig och hon verkar vara världens bästa mamma till sin son. Jag gillar att hon vågar vara annorlunda och visa det så tydligt på utsidan. Själv har jag alltid varit annorlunda hela mitt liv men det är inget som har synts direkt utanpå mig. Man brukar ju säga att det är insidan som räknas. Det stämmer väldigt bra på Sanna. Tycker det var bra att hon skrivit boken för det finns säkert många kvinnor, unga tjejer som känner igen sig mycket i hennes historier. Tycker man borde göra en film på boken. En film skulle säkert beröra mig mer än boken gjorde.

Jag rekommenderar Sannas bok och som hon själv sagt någon gång att antingen gillar man den eller så gör man det inte.

//Marie

IMG_9401

Kommentera

