Sista dagen att vara 42 år.


I dag är sista dagen någonsin som jag är 42 år. I morgon är den förbi. Men jag har faktiskt ingen aning om hur det kommer kännas att vara 43 år för jag har aldrig varit så gammal förut. Nä skämt och sido, att fylla år tycker inte jag är så väldigt märkvärdigt längre. Kanske lite mer märkvärdigt när man fyller jämt men annars är det inte så mycket att hänga upp sig på längre.

När jag var lite tyckte jag alltid att jag fick vänta så länge på att fylla år då jag fyller så sent på året. Alla jag kände hade redan fyllt år när det var min tur. Tyckte alltid att jag fyllde år sist och fick vänta längst. Förstod ju inte att alla får vänta lika länge och ingen fyller ju egentligen sist. Dessutom förstod jag ju inte heller att när det äntligen nästan var min tur att fylla år så hade ju alla redan fyllt år och jag hade mitt kvar. Tyckte bara att det var så orättvist att fylla sist av alla eftersom jag alltid fick vänta längst på min födelsedag enligt mig. Märkligt hur man tänker som barn egentligen.

Förr i tiden firade man aldrig födelsedagar för det var sällan man visste om exakt när man var född. Man föddes ju ofta hemma i sitt hus och då var det inte så noga med att alltid dokumentera vilken dag, tid man föddes. Man visste kanske bara år och månad man var född. Man kanske inte ens hade så noga koll på datum överhuvudtaget förr i tiden. Man höll kanske bara reda på när vissa större helger och högtider ägde rum, eller endast vilken veckodag, månad och år det var, kan jag tänka mig.

I alla fall därför så firade man faktiskt mer namnsdagar förr i tiden för namnet som man blivit döpt till var mycket större och heligare och viktigare att fira än när man var född. Idag firar vi inte namnsdagar överhuvudtaget längre. Man har knappt inte ens koll på vem som har namnsdag när längre. Det var nog så namnsdagar kom till. man var tvungen att hitta på något annat att fira än när man var född, så då kom något snille på att man kan ju fira folks namn och så kanske namnen kom in i almanackan eller något. Ska faktiskt försöka ta reda på det för det var ett intressant vetande känner jag.

När jag var liten hade jag aldrig namnsdag för ingen av mina förnamn, (har bara två) fanns i almanackan. Brukade då säga att jag hade namnsdag på Marie Bebådelsedag i stället eftersom jag heter Marie. För jag ville ha namnsdag jag med som många andra.

Idag finns båda mina namn faktiskt i almanackan och hundratals med en massa konstiga namn som blivit tillsatta med tiden. Några namn har även tagits bort också. Förstår inte riktigt tanken med det. Att man lägger till namn kan jag förstå men varför man ska ta bort namn förstår jag inte. Kanske för att det finns så mycket namn och alla inte får plats. Man behöver ju iofs inte lägga till vilket konstigt namn som helst, jag menar folk döper ju sina ungar till nästan vad som helst idag nu mera, vilket jag inte tycker man borde få göra. Det borde finnas endast ett visst urval namn i Svenska almanackan som man får välja på när man ska döpa sina barn. Men som sagt den lagen finns inte vad jag vet.

Dessutom att ha namnsdag tror jag är en typiskt svensk grej, för jag undrar om man verkligen har detta i andra länder? Namnsdagar finns tydligen i latinamerikanska länder också eller det kommer därifrån. Men från början firade man inte person namn utan man firade bland annat helgon och martyrers namn och andra religiösa namn. Senare sedan firade man även Kungligheters namn för de fick rätten till en helt egen almanacka och namn inom de högre stånden. 1749 kom den första svenska namnlängan men då var det mest katolska helgon namn och en massa latinska namn i den. Sedan 1899 tog man bort detta och tillsatte personnamn. Man ändrade vissa namn som exempel från Sixtus till Sixten och 1901 då släpptes man den första namnlängan i vår Svenska almanacka med personnamn. Som jag skrev tidigare tyckte man det var viktigare att fira dopet och folks namn än när folk var födda. Just för att man inte alltid visste när man var född.

Det var lite historia.

Jag var på Nordiska museet igår och då kollade jag in min favorit utställning där som handlar just om alla våra traditioner, högtider och helgdagar. Tycker den är mycket intressant. Lånade en audio guide och gick där och lyssnade på historia om våra alla traditioner. Mycket känner man ju igen som alla de vanligaste högtiderna,  men vissa har man ju ändå inte riktigt koll på varför vi egentligen firar. Andra som nämns i utställningen hade jag aldrig hört talas om förut. Några dagar som firas under året firas endast i vissa dekar av landet dessutom och det kan ju vara en orsak till att man inte visste om dessa sedan förut. I alla fall denna utställning har jag sett flera gånger och man kan se den om och om igen för det är så intressant och fin utställning.

Gick ju även till museet för att se den nya Ljus utställningen som de har där nu. Men den var inte så värst imponerande. Man fick även möjlighet att få se ett norrsken men jag blev ganska besviken på det. kanske hade jag för höga förväntningar eller så är det inte så märkvärdigt som jag alltid trott. har ju aldrig sett det på riktigt förut, bara på bild eller på film. Trodde det skulle vara mer färgglatt, jag ett helt fantastik fenomen på himlen, Men det såg mest ut som grått molndis på den svarta himlen. Blev ganska besviken på det faktiskt. men som sagt det var ju inte ett riktigt norrsken de hade skapat. Så här föreställde jag mig att det skulle se ut.

14915361_10154685634932520_3724601693812355031_n

Tog en massa bilder på museet igår. Mest på utställningen om våra traditioner. Gjorde det för att jag fått en hemuppgift från skolan. Har lov denna vecka men ska göra en uppgift hemma under lovet. Behöver bilderna som grund till uppgiften även om de inte ska vara med i själva projektet. Utställningen är däremot grunden till mitt projekt. Kolla här om ni vill. Klicka på bilderna för att se dem större.

//Marie

 

Kommentera

