Årets första blogginlägg!


Nu skriver jag årets första blogginlägg. Jag hade en fin nyårsafton som blev väldigt lugn. Jag och Jennie var bara hemma. Dagen efter var vi bjudna till en kompis på Chanukka, det är en Judisk högtid ungefär som våran jul. Har en kompis som är Jude så det var både roligt, trevligt, intressant och lärorikt. Så bjuder hon in oss igen så kommer vi fler gånger. Sedan kom måndag och Jennie började jobba igen efter att ha varit ledig i mellandagarna. Var väl inte lika roligt för henne. Men det går bra och hon kommer in i sina rutiner igen som hon är van vid. Det är bra för henne att inte vara ledig för länge.

I mellandagarna tog jag och Jennie det ganska lugnt. En dag var vi till Högdalen och Svedmyra och handlade. En annan dag var vi till Arkitektmuseet och tittade på pepparkaksutställningen. Det var kul. Vilka konstverk folk bygger. Skulle vara kul att vara med någon gång och göra något, men känner att det känns lite läskigt att hålla på med smält socker. Sedan är det svårt att baka delarna till de hus man ska göra eller vad man nu hittar på? Man ska ju alltid baka efter ett tema liksom. Jag har ju heller inte bil så det blir svårt att åka dit med bakverket kommunalt och hålla det helt. Så nä, får nog hoppa över att vara med. men blir påmind om det varje år då en kompis påminner om när det är dags att anmäla sig om man vill vara med.

Själv hade jag haft en vecka jullov till om jag varit kvar på skolan, men det är jag ju inte då kursen slutade till jul. Så under de här två dagarna som gått har jag redan känt på hur det kommer bli nu utan att ha något att göra. Känner att det blir svårt att komma iväg och göra något när jag gått upp och ätit frukost, därför måste jag planera mina dagar i förväg. Då blir det lättare att komma iväg. Får försöka plantera i två dagar i veckan i alla fall som jag försöker komma iväg på något kulturellt eller liknande. När jag är hemma så måste jag försöka göra nytta eller göra något kreativt, har ju lite pyssel liggande som jag kan greja med, så jag inte sitter och glor på tv hela dagen eller latar mig i sängen och lyssna på ljudbok eller läser.

Att försöka bestämma samma dag om jag ska åka iväg någonstans blir inget bra för de tar för långt tid. Jag vet i alla fall att någon dag ska jag till ”Mall Scandinavium” och en annandag har jag tänkt åka till Naturhistoriska Museet. Jag tänkte åka till Nordiska museet en dag också. Någon dag ska jag in till city bara också. Passa på att gå och se utställningarna på kulturhuset tänkte jag. På måndagar efter 16.00 är utställningarna som kostar gratis.

Idag har jag som sagt bara varit hemma, men har gjort lite nytta. Dels gjorde jag en disk, sedan har jag faktiskt frostat av frysen. Nu har inte jag så stor frys men det tar ändå tid, är förskräckligt blött och kallt. Men fint blev det och nu kan vi använda översta hyllan igen till att lägga bröd. Var så tjockt med is att vi inte fick plats med bröd.

Skulle behöva dammsuga här också men får ta det en dag längre fram. Har lite andra saker jag måste göra också så jag får nog ta och skapa en ”Att göra lista” så jag har lite saker jag kan göra när jag väljer att vara hemma.

Kommer kännas konstigt att inte ha någonting alls att göra nu. Ingen skola, ingen träning, ingen dagverksamhet eller någonting. Blir lite tomt, samtidigt känns det skönt att inte ha några måsten. Men för att ha något att göra har jag sökt in till en Betong och Mosaik kurs på Folkuniversitetet. Det är en kurs på sex gånger. Kommer vara på måndagar mellan 9-14.00 så det kan bli kul. Eftersom det fanns platser kvar kom jag med och får en kallelse en veckan innan den startar. Börjar 6 februari. Kostar tyvärr en del så jag måste använda mig av deras sätt att låna pengar. Kommer kunna betala av det på sex månader och handlar bara om 4000 kr. kan inte lägga ut så mycket på en gång. Så jag måste delbetala. Blir nog bra. Sökte även in till en Drejkurs men det fanns bara reservplatser kvar som jag är bokad på. Så det är inte så stor risk att jag kommer med där. Den kursen är på onsdagar mellan 9-12.45 och börjar 1 februari.

Vet däremot inte riktigt hur jag ska göra om jag kommer in på den. Kan ju inte gå båda för det blir för dyrt och för mycket pengar att låna.  Så då måste jag välja i så fall. Kommer bli svårt tror jag men det lutar åt att jag då väljer Drejkursen kanske eller jag vet inte. Vill ju testa på Mosaik också. Får ta de beslutet då.

Snart är det dags att stöka undan julen också. Har ingen lust med det, för det är så trist. Men kan ju inte ha julsakerna och granen kvar hur länge som helst. Har ju plastgran och den barrar ju inte i alla fall. Tror jag väntar till helgen i alla fall med att stöka undan julen. eller till tjugondedag knut.

Kommer inte bli lika mycket bloggar längre eftersom jag inte går i skolan kommer jag inte ha lika mycket att skriva om. Men kommer inte sluta blogga helt. Kommer skriva minst en gång i veckan i alla fall. Ska åtminstone försöka göra det. Men lovar inget för jag är dålig på att blogga ibland.

Nu får ni ha det så bra tills jag bloggar nästa gång.

//Marie

Kommentera

