Alltid sjuk mer eller mindre!


Lagom till att förkylningen faktiskt nästan har släppt så sättet magen igång att bråka i stället. Hoppas att det bara var igår den strejkade och är på återhämtning idag. Hade även ont i höger knä när jag vaknade idag så jag hoppas inte det ska börja bråka nu också. Är så less på att ständigt vara sjuk på ett eller annat sätt. Har ju EDS =  Ehlers-Danlos syndrom min bindvävssjukdom, Hypotyreos min sköldkörtelsjukdom, Migrän och IBS – Dyspepsi = kronisk magkatarr, plus PMS och hemska krämpor varje månad under min mens. Dessutom har jag diagnoserna ADHD och Autismliknande tillstånd plus Dyslexi. Men det är väl bara att lära sig leva med att det är som det är. Även om det alltid känns som om det ena alltid ska avlösa det andra hela tiden.

Det är också jobbigt att ligga hemma och inte orka ta mig för något vettigt vissa dagar. Känner mig så himla lat och slö när jag har sådana dagar. Speciellt när jag vet att det finns en massa som måste göras här hemma. Man sitter hemma en hel dag utan att orkar ta sig för något vettigt är svårt att acceptera, för de känns ganska skämmigt. Men och andra sidan bör man inte skämmas över att man är sjuk. Men känns ibland som folk tror man gör sig värre än man är. Men det gör jag verkligen inte. Kan inte välja när jag ska må bättre eller sämre. Vet oftast aldrig från dag till dag hur jag kommer må. Dessutom har jag alltid ont i kroppen. Vet inte längre hur det är att inte ha ont. Att ha lite ont är min vardag och då tycker jag ändå att jag mår ganska bra. man vänjer sig vid smärta till slut till en viss gräns förstås.

Tur i alla fall att man alltid har väldigt mycket bättre dagar mellan varven också, dagar då man känner sig näst intill helt bra, annars skulle det bli olidligt. Just eftersom sjukdomarna jag har är sådana jag alltid kommer att få leva med. Inget som går att bli frisk ifrån. 

En annan sak med mina sjukdomar och funktionsnedsättningar är att ingenting syns på mig. Därför så tror jag att många i min närhet inte har förstått hur sjuk jag faktiskt är. För de har bara träffat mig när jag haft bra dagar och mått som bäst och då verkar jag inte ett dugg sjuk.
Min Jennie ser mig jämt både när jag mår bättre och när jag har sämre dagar. Hon ser säkert flera sidor av mig också. Jag är så tacksam över att hon står ut med mig fortfarande, när jag så ofta mår dåligt. Det är ju hon som får sköta mycket här hemma ibland trots att hon jobbar halvtid. Känns inte alltid så rättvist då jag är hemma mycket på dagarna och inte orkar göra något. Då menar jag göra en massa fysiska tunga saker som att dammsuga, tvätta fönster, möblera om, damma, hänga tvätt, m.m. Sådana saker där man gör monotona uppgifter och man måste stå länge och hålla upp armarna. Inte heller klarar jag av att stå för länge eller en hel dag. Kan förstås inte sitta still en hel dag heller vid ett bord utan att resa  på mig för att röra mig. Finns många saker jag inte fixar att göra längre och speciellt inte i längden.

Däremot att vara kreativ och pyssla och skapa med händerna det mår jag bra av och gör till och med att jag glömmer bort ett tag att jag har ont. Dessutom gör det mig glad och på gott humör. Så det kommer jag aldrig att sluta med. Ni har ju sett hur mycket fint jag gjorde på kursen jag gick på under hela hösten. Det var jätte roligt men blev lite för mycket fysiskt krävande att vara i skolan varje dag. Vi stod upp mycket och det var hårda och obekväma stolar där. Hade räckt kanske med tre dagar i veckan. För man blir så trött också av att vara kreativ. Trött i hjärnan menar jag då. Var ofta helt slut när jag kom hem på dagarna efter skolan. Men roligt var det.

Nu ska jag försöka palla mig ut till våran lilla service butik och handla något lättsamt för magen att äta. Får se hur det går då jag känner mig väldigt svag idag och dessutom är det extremt halt ute.  Tur att butiken bara ligger ett stenkast härifrån.

Hörs i nästa blogg.

//Marie

sjukling

Kommentera

