Historiska museet och New York pussel.


Tänkte försöka blogga lite men vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Var meningen att jag hade tänkt åka till Historiska museet idag men har så dåligt med pengar. Museet är gratis men ska man vara borta hela dagen måste man äta och så kanske man vill handla något i museets shop. Hade tänkt ta med mig matsäck iofs men jag struntade i att åka iväg. Funderar på om jag ska ta besöket i morgon efter jag varit och ätit lunch med min lillebror. Då behöver jag inte äta något då jag precis ätit lunch. Får se hur jag gör för när jag går på museum vill jag ha med mig min rullator, eftersom det blir mycket att gå. Men jag vet inte om jag vill ha med den på lunchen med min bror. Tänker inte sitta och åka hem och hämta den efteråt. För åker jag hem, så sitter jag inte och åker in till stan igen. Det tar för lång tid och blir för sent. Så ska jag till museet efter lunchen så får jag helt enkelt lämna rullatorn hemma. Måste fundera på detta. Åker jag till museet så lovar jag att ta bilder att lägga in här och berätta om det i nästa blogginlägg.

Igår var jag duktig och gjorde en av sakerna jag skrivit på min ”Att göra lista” Fick bara ett ryck och gjorde det. Städade i skåpet i badrummet. Slängde mycket gamla krämer och andra kroppsprodukter som hade gått ut. Skönt att bli av med det. Blev mer plats på hyllorna och snyggt blev det.

Resten av dagen satt jag och pusslade. Håller på att bygga upp New York. Det är ett 3D pussel. Just nu har jag kommit till den svåraste delen i pusslet. Alla bitar ser nästan likadana ut så det är svårt att få ihop dem. Men med lite envishet går det nog. Kan inte sitta för länge åt gången och pussla för jag får så ont i ryggen då. Så jag får göra lite i taget. Men det är ganska roligt med pussel.

Kan tyvärr inte lägga pussel med för många bitar för det blir för svårt, tar för lång tid och då tröttnar jag fort. Men har ett vanligt pussel på 500 bitar, föreställer Big Ben, som jag tror blir ganska lagom för mig. Har ett pussel på 1000 bitar också men har aldrig lyckats lägga det. Får se om jag ger mig på det någon gång. När jag ar lite och la pussel så tröttnade jag efter jag hade fått ihop alla kantbitar till en ram. Kanske för att jag är sådan att jag inte vill avbryta mig och sluta egentligen förrän jag är helt klar med ett pussel. Tycker det är jobbigt att göra det eftersom jag har svårt att komma in i pusslandet igen och då är det lättare att avbryta och inte lägga klart det alls i stället. Därför gillar jag bättre pussel som går hyfsat fort att lägga som jag kan bli klar med. Sedan är jag nöjd och lusten att pussla är tillfredsställd och jag kan gå och göra något annat. Lämnar jag pusslet ofärdigt så har jag svårt att släppa det i tankarna.

Så här ser pusslet ut. Klicka på bilden så ser ni den större. Håller på med bottenplattan fortfarande. När den är klar ska jag bygga nästa lager. Bitar i skumgummi typ. Det är större bitar och kanske blir lite enklare. Inte lika många heller. Sedan sist sätter man dit alla husen. Det blir roligast. Fick detta pussel i julklapp av min bror. Hade själv tänkt köpa det men då London i stället för jag gillar den staden mycket. Ska även finnas Stockholm. Skulle nog vilja ha båda två längre fram. Roligt sätt att pussla på men tar en väldig tid med första delen att göra bara.

new-york-3d-pussel

Funderar på om jag kanske skulle ta och baka något idag så jag gör något kreativt eller fortsätta pussla idag med kanske? Får se hur jag gör men ska i alla fall snart äta lunch.  Så får vi se sedan vad jag gör.

//Marie

Kommentera

