Superskaparna & en Pysselateljé!


Nyss satt jag och såg på programmet ”Superskaparna” i efterhand. Var ett trevligt program tycker jag och det kändes nästan som om jag lätt skulle kunna passa in där själv. Men frågan är om jag skulle fixa tidspressen? Tror verkligen inte det. men en annan sak som slog mig när jag såg programmet var att jag skulle vilja ha en egen pysselateljé. Fick så många idéer på hur jag vill att den ska se ut och det skulle bli ett helt projekt att bara skapa min ateljé. Har en tanke om att det ska vara ett enormt stort rum som jag kan dela upp i flera sektioner med hjälp av olika sorters hyllor för olika material. En sektion för textil, garn, läder och ull. En sektion för färg i alla former, en sektion för gips, stenar, keramik, betong och mosaik, en sektion för pärlor och paljetter i alla former, en sektion för trä och metall, en sektion där papper i alla former finns att tillgå. Så tänkte jag att det kunde stå ett stort bord i mitten av rummet som har ena sidan hög, så man kan stå och jobba om man vill. Vid den lägre delen ska det finna stolar så man kan sitta. Förstås så ska det finnas ett bord  och några stolar i varje sektion också och ett snickarbord vid trä och metall sektionen. Vid målar sektionen och vid keramik sektionen måste det finnas tillgång till vattenkranar vid metallhandfat. Måste ha ett par stativ också för att måla på.

Behöver också ha några mindre rum som kan fungera som förråd. Bland annat ska jag ha ett ”Bra och ha förråd” Där jag sparar på precis allt som jag kan använda till mitt skapande. Behöver också ha ett lite rum där det finns en dator men Internet och skrivare. Så jag kan hämta bilder på Internet och skriva ut.  Där ska det även stå en lite kopiator. Sedan behöver jag ett ganska stort tomt rum där jag kan sätta upp sådant jag gjort på väggarna för att beskåda det eller skapa en utställning av det. Kanske kan man ha lite saker jag gjort till försäljning också eventuellt.  Måste finnas ett litet kök där man kan fixa ordning fika och lättare lunch också om jag blir där en hel dag.

Ett annat alternativ på ateljén är att det är ett lagom stort rum för ett stort bord med stolar och så har jag flera små rum i form av förråd med hyllor där man hämtar de olika materialen i stället för sektioner. Men då kan man bara hålla på med ett material i taget. Fördelen med min första idé är att jag kan måla något och medan de torkar gå till en annan sektion och göra något annat under tiden. Måste inte städa undan målar sakerna eller bli klar med målandet innan jag börjar med något annat.

Måste också ha ett litet rum där jag kan ha en brännugn till Keramiken. Där kan jag också ha en vanlig ugn om jag gör något i Cernitlera som ska brännas. Måste ha en vägg med breda tomma hyllor också där jag kan lägga saker jag gjort i olika material på tork.

Vore helt underbart om jag hade denna ateljé men det får nog för bli en dröm. Kommer aldrig ha råd varken med en så stor lokal eller med allt material som måste köpas in och som ska inhandlas undan för undan också när saker tar slut. Fast är jag själv tar det nog inte slut så fort. Vore kul att kanske dela detta med några andra kreativa tjejer som också brinner för att skapa. Gärna folk med ADHD som jag har så vi har något mer gemensamt förutom skapandet eller folk som inte kan jobba på grund av sjukdomar eller bara ensamma pensionärer som vill och behöver något att göra på dagarna. Ska vara max sex stycken med mig i så fall. Alla ska vara 110 % engagerade i ateljén, brinna för att skapa och hjälpas åt med att städa och underhålla lokalen. Man lämnar lokalen som man fann den när man kom. Fast när jag tänker efter så vill jag nog ha ateljén helt själv för då kommer också allt och vara eller bli på mitt sätt. Har lite svårt för att ta att andra kommer och ska bestämmer hur saker ska vara.

Min ateljé skulle kanske hete ”Maries skapande idéer” eller ”Marisans ateljé” eller kanske ”Maries skaparglädje” Det sista gillade jag bäst tror jag. Kul att drömma lite och leka med tankarna. Finns ju mycket mer saker som behövs i lokalen. För det första måste det vara en lokal där det kan lukta lite av färg, lim och av andra vätskor och material. Sedan måste det vara ett betonggolv som kan spillas på och bord som kan spillas och repas på utan problem. Man måste också kunna bli lite rökigt av brännpenna eller om jag vill löda något och jag vill kunna sprutmåla saker. Måste ha flera olika sorters förkläden och skyddsrockar för olika saker. Kanske måste ha skydds glassögon, munskydd och handskar.

Så ska det förstås finnas en CD spelare med radio i lokalen. Lokalen ska vara nära min bostad också. Vill inte behöva åka för långt.

Ja, ja drömma går ju alltid och vilket paradis det skulle vara om jag hade denna ateljé.

//Marie

img_3990

serieteckning-440px

3dc0db4

titel

Kommentera

