Färska kryddor utan gröna fingrar!


Idag hade jag egentligen bara tänkt stanna hemma och ta det lugnt tills jag kom på att jag måste åka och hämta medicin som jag har beställt på Apotekets hemsida och som jag fick meddelande om igår att det är klart att hämta. Så jag gjorde mig i ordning och åkte iväg till Svedmyra på Apoteket där. När jag ändå var i Svedmyra gick jag bort till BEA för att kika lite. Där har det typ allt man kan tänkas behöva förutom mat. Hela undervåningen finns bara prylar. Så jag tänkte att jag kan gå dit och strosa runt ett tag. Så kom jag på ett par saker jag behövde köpa, men typiskt nog så var båda sakerna slut. Skulle ha Nivea Nattkräm och en ny Rexona Deo. Blev en liten aning irriterad.

Men jag fortsatte ändå gå runt där nere och kikade och när jag kom fram till en hylla fullt med fröer, kom jag på att jag har ju tänkt köpa solrosfrön och plantera solrosor på min balkong i sommar.

Så jag började kika där vad det fanns, för det fanns så många olika sorters solrosfrön, men medan jag stod där och jämförde solrosfrön, så såg jag att det också fanns en massa fröer till kryddor. Har ju även haft en tanke på om att jag ska försöka så lite färska kryddor som jag och Jennie kan ha till matlagning. Så jag tänkte om lite och bestämde mig för att köpa kryddfrön i stället. Kom på att det är ju ändå för tidigt att plantera solrosor nu, så till det projektet kan jag handla senare. Måste ju då köpa frön, en stor kruka att plantera i och mycket blomjord. Så det får bli ett senare inköp. Kunde inte få hem allting heller då jag varken har körkort eller bil.

Så jag bestämde mig för att börja med kryddor. Det blev en hel del fröpåsar som jag köpte. Jag köpte Basilika, Timjan, Oregano, Rosmarin, Gräslök, Persilja, Citronmeliss och Mejram. Blev sugen på att odla grönsaker också som morötter, tomater, sallad, rädisor, potatis, lite bär som smultron, jordgubbar, ja lite allt möjligt man kan odla själv, men jag kan inte plantera så mycket på min balkong tyvärr. Dessutom blir det så förskräckligt varmt på min balkong på somrarna så jag tror allt skulle tork ut fortare än jag hinner vattna det. Hade jag haft egen trädgård eller en liten kolonilott så hade jag odlat grönsaker, frukt och bär. Bara sådant som går att äta. Blommor är fint men inte lika roligt att hålla på med. Hatar att rensa ogräs.

Köpte även en planteringslåda och pinnar att skriva på vad jag sått för något, så jag har kolla på vad som växer upp om det kommer något. Blev även en påse med 10 kg Såjord. Tänkte att jag kan ju inte köpa blomjord när jag ska så en massa kryddor. Jag hoppas att jag köpt rätt? Gaaaah! Öhhh! Hm!

Så nu ska jag ta och låtsas att jag har i alla fall lite gröna fingrar och försöka så färska kryddor. Får se hur det ska gå för jag har inte ett dugg gröna fingrar och har aldrig haft det. Lite läskigt men roligt känns det ändå och man kan ju alltid försöka i alla fall. För ingenting händer om man inte vågar testa.

Har aldrig varit intresserad av odling förut men kryddor är nog lite enklare att pula med ändå, än att hålla på att odla grönsaker, frukt och bär. Jag kommer i alla fall skriva här i bloggen och berätta om hur det går med sådden och dokumentera med bilder på hur det växer. Ni kommer även få vara med när jag planterar solrosor längre fram i vår.

Kommer dock inte sätta igång och så något idag utan det får bli i morgon kanske eller någon annan dag. Så fort jag sått kryddorna så kommer jag ta en första bild och då kommer man inte så någonting mer än jord. Sedan får vi se hur det växer och jag tar nya bilder allt eftersom. Kanske kommer det växa så det knakar vad vet jag.

Här nedan är de första bilderna i alla fall.

Kommentera

