Vårvärme, Solrosor och god mat!


Nu har det varit två underbara vårdagar. Igår söndag var det 18 grader varmt och idag är det 15 grader. Fast det blåser betydligt mer idag än igår. Man får verkligen passa på att njuta av dessa dagar för det ryktas om att det kommer snö på onsdag. Usch! Men det är liksom bara slutet av mars så lite tidigt är det fortfarande för vår. Dessutom på lördag börjar april månaden och då kan det verkligen bli växlande väder.

Idag tycker jag dagen har gått väldigt fort. Iofs är inte dagen riktigt slut ännu då klockan snart är bara fyra. Men ändå det går så fort. Extra fort går det antagligen eftersom sommartiden började igår och vi ställde fram klockorna en timme. Jag har i alla fall idag gjort en tvätt, varit och ingredienser till en maträtt som jag ska laga till middag i kväll. Får se om det blir gott.

Eftersom jag åkte till ICA ”BEA” Kvantum så passade jag på att handla det jag behöver till planteringen av solrosor. Tänkte handla blomlådor också men struntade i det för det lär dröja innan jag behöver plantera om kryddorna. Lättare och se när de vuxit till sig om det kommer passa i blomlådorna också.  Min planering är att köpa mellan långa blomlådor och sätta fyra kryddor i varje så behöver jag bara två. Men får se senare om det verkligen kommer fungera.

Köpte i alla fall Solrosfrön, planterings kulor och blomjord 10 liter. Krukan har jag ju redan. Som ni ser på bilden ska det vara ett handtag till krukan. Den har jag någonstans i källarförrådet. Vet ej om jag ska ha handtaget för det sitter ändå så dåligt så man törs knappt lyfta i antaget i alla fall. Även om krukan är i plast blir det ju ganska tung med jord i.

När man ska plantera något i krukor utan hål i så inbillar jag mig att man måste ha planteringskulor i botten och sedan jord på det. Så jag kommer göra så. Fast solrosor kan typ växa nästan vart som helst typ. Nu har jag köpt kulor så då gör jag så. Kommer vänta ett par tre veckor med att plantera för det står på frö påsen att man tidigast ska sätta dem i april. Då gör man en förpantning inomhus. Det är ju bara slutet av mars liksom så jag kan gott vänta några veckor innan jag planterar fröna.

På onsdags morgon ska jag till min Audionom och göra ett hörseltest och få min hörapparat justerad. Man går på kontroll i lite då och då. Så nu är det dags igen. Ska också passa på att köpa batterier till min hörapparat. Har endast två kvar förutom den som sitter i och de räcker inte så många dagar de små rackarna.

Snart kommer Jennie hem och då ska jag börja laga maträtten jag hittat i en tidning med bara vegetarisk mat. Det är pasta, spenat, svamp och ädelost. Så tänkte jag göra Choklad och avokadomousse till efterrätt. Lite nyttigare än vanlig mousse. Tidningen heter Vardags Vego! Jättebra tidning med vegetarisk mat. Massor med underbart goda recept. Så denna maträtt blir nog också god.

Idag kan man se det första lilla gröna som kommit upp bland mina kryddor. Ni ser det på första bilden och det är så litet. Det är faktiskt Timjan hoppas jag så det inte bara är ogräs. De har kommit fram där jag sått Timjan i alla fall. Har ingen aning om hur mycket man ska vattna men har redan vattnat två gånger sedan i torsdags förra veckan då jag satte fröna. Det är fyra dagar sedan. Det är ganska blött så jag får nog vänta ett tag med att vattna mer nu så jag inte dränker de stackars små fröna.

Här kommer bilder.

 

Kommentera

