En ny dikt!


Som jag skrivit här i bloggen förr och berättat så skriver jag dikter. Tyvärr har jag inte skrivit några nya dikter på jättelänge. men idag ploppade delar upp till en dikt som jag var tvungen att plita ner. Det resulterade i att jag faktiskt har skapat en helt ny dikt. Här nedan kan du läsa den.

Pappas flicka!

Att vara pappas flicka är inget man blir,
det är något man är.
Från att man föds
Jag var pappas flicka
De flesta små flickor avgudar sina pappor.
Det gjorde även jag en gång
Jag älskade min pappa som barn.
Jag tänkte på honom jämt
Jag längtade efter honom när han var borta.

När han fanns där, gjorde vi saker tillsammans
Vi busade ofta
Vi gick långa promenader
Vi var ute och cyklade
Vi åkte på bilturer
Vi åkte ut på sjön
Vi grejade tillsammans
Jag hjälpte dig att mecka med bilen.
Jag följde med dig och handlade
Jag gjorde allt för att få vara med dig
Vi hade roligt
Vi skrattade

Men allt för ofta …

kom hoten
skrek du åt mig
skrämde du mig
sa du åt mig att tiga
gav du mig stryk
fick jag skulden
antydde du att jag inte dög
skämdes du för mig
gjorde du mig besviken
fanns du inte där
bestämde du för mycket
gjorde du allting åt mig.

Plötsligt var jag…

endast en dum unge
en korkskalle
en stor idiot
bara en ungjävel

Plötsligt bara så…

begrep jag ingenting
kunde jag ingenting
visste jag ingenting
var jag helt värdelös

Plötsligt så…

skulle jag enbart hålla käft
hotade du mig eller så slog du bara
skulle jag varken synas eller höras
var jag ingenting för dig.

Ofta bad du mig att dra åt helvete
Jag gjorde aldrig det
I stället kom jag alltid tillbaka
För att jag var pappas flicka

Idag har vi ingen kontakt
Du bröt med mig till slut
När jag släppte min bok
Boken som handlar om mitt liv
Nu kommer jag aldrig mer tillbaka

Kommentera

