En hemma dag!


Idag blev det en hemma dag. Jag fick migrän igår kväll och tog förstås min medicin. När jag tar den och sover efter det blir jag så trött och seg dagen efter. Ibland känner jag mig nästan lite bakis faktiskt. Så jag orkade inte åka iväg idag. När Jennie gått och jag ätit frukost färdigt och eftersom jag inte var påklädd så gick jag tillbaka och la mig i sängen en stund. Min katt kom kort efter och la sig på mig. Jag låg där en stund och höll på med min telefon. Men efter ett tag tyckte jag det var dags att gå upp och klä på sig. Så jag gjorde det. Började sedan med att sätta igång en tvätt. Sedan fortsatte jag med att dela ren tvätt. När jag var klar och hade tagit rätt på mina kläder, så bestämde jag mig för att laga mina favoritbyxor. Så då fick jag anledning att prova min nya symaskin.

Det tog lite tid att sy en lapp på byxorna. Jag limmade den först med universal lim. Sedan tog det tid innan jag lyckades sy sicksack runt lappen för jag har jag inte använt symaskinen efter att jag köpte den. Var ju tvungen att läsa mig till allt. Hur man spolar upp tråd, trär maskinen och hur man ställer in rätt sömn, storlek på sömn och vilken omspänning man ska ha. Hade jag kunnat maskinen hade detta gått på fem minuter men det tog nog ett par timmar. Fick spola om tråd flera gånger då jag gjorde fel, spolade upp all tråd från trådrullen och trädde fel. Sedan tog det ett bra tag innan jag lyckades trä maskinen rätt när jag skulle sy. Att ställa in sömnen var lättare, även storlek på sömmen och spänningen. Det gick fortast att sy, men när jag hade sytt nästa hela vägen runt lappen och hade kanske 2 cm kvar tog undertråden slut och jag fick spola upp lite tråd till.. Det blev klart i alla fall till slut.

När jag var färdig började jag med att äta sen lunch. Sedan bestämde jag mig för att försöka laga min vävram. Då fick jag prova min limpistol också som jag köpte i höstas. Var lite kul. Men tyvärr gick inte vävramen att laga så jag får kasta den. Köpte ramen på Tradera.com så den var nog inte helt felfri från början. Vill jag kunna väva får jag köpa en ny. Finns likadana på både Panduro och Slöjd-Detaljer.

Nu har jag precis hängt upp tvätten jag tvättat. Så väntar jag på att Jennie snart ska komma hem. I morgon måste jag allt ta mig i kragen och göra nytta. Måste dammsuga och städa badrummet. Det ska gå att få ur tummen.

Hörs!

//Marie

Kommentera

