Min balkong och bloggrekord!


Förra veckan slog jag typ bloggrekord. Jag lyckades göra fem stycken bloggar. Fast egentligen bara fyra då ett inlägg endast bestod av en ny dikt som jag hade skrivit. Men ändå det är ovanligt för att vara jag att åstadkomma så många blogginlägg på en vecka. Så vi får se vad det blir denna vecka.

Måste skriva av mig något som jag låg och funderade på igår kväll. Jag och Jennie anmälde till Försäkringskassan häromveckan på varsin sida att hon har ändrad inkomst och på mig att vi har högre hyra. Så i några dagar senare fick vi besked om att vi måste skicka in en gemensam anmäla som båda skriver på eftersom vi är sammanboende. Det är bara det att vi har varsitt bostadstillägg eftersom vi båda har sjukersättning. Jag på 100% och Jennie på 50%. Tycker att FK alltid har så konstiga regler som man aldrig blir riktigt klok på. Men jag ställer mig ofta frågan.
Varför räknas man i en del fall i ett visst ärende alltid som sammanboende och i andra fall i exakt samma ärende inte som sammanboende? Det finns ingen som helst logik i detta. Antingen räknas man som sammanboende i alla ärenden eller så räknas man inte som sammanboende i något ärende. Det kallas logik. Varför ska de hålla på att krångla till det? Stadsdelsförvaltningen (Soc) gör precis likadant. Tror det här med sambolagen och dess regler är något myndigheter hittar på själva för att krångla till det så mycket så möjligt. För helst vill de ju att man inte ska vara berättigad någonting från dem.
Frågar man FK om varför eller ber om en förklaring får man inget vettigt svar ur dem för de förstår inte själva varför ändå hör de själva hur dumt det är och hur lite logik det finns i sammanhanget. Därför svarar de att våra regler är bara så. Finns inget jag kan göra åt det. För det kan ju aldrig erkänna att reglerna är felaktiga eller korkade. Vet ju att de bara gör sina jobb och följer order. Man tycker ju att de kunde stå på sig lite  någon gång  och ifrågasätta nya regler och lagar som bestäms av regeringen som de får order om att följa. Det är ju ändå de på FK som ska jobba efter reglerna och förmedla ut dem till oss klienter. Det är ju de som jobbar på  FK som måste ta all skit från oss klienterna när vi blir rasande på alla ologiska och idiotiska regler som vi ingen förstår någonting av. Man blir verkligen inte klok på myndigheter och deras regler. När regler blir så invecklade så myndigheter inte själva kan förklara dem som deras kunder eller klienter förstår då börjar det bli allvar och måste ses över, eller vad tycker ni?

Från det ena till det andra:

Jag har bestämt mig för att försöka göra något åt min balkong lite till denna sommar. För familjebostäder gör ju ingenting. Var meningen för några år sedan att vi skulle få nya balkonger, nya fönster och så skulle de fixa till fasaden. De började på två andra hus här på gården men men när de blev klara där så hände inget mer. Vet inte längre om det kommer hända något eller om de la ner hela projektet innan de var klara av någon anledning.

I alla fall så har jag väntat nu flera somrar med att göra fint på balkongen i tron om att jag ska få besked om att de tänker sätta igång sitt projekt igen. Dessutom har jag inte haft någon större lust att fixa till balkongen och göra fint när de ser så jävlig ut som det gör. Jag skäms för den.

Men nu har jag alltså bestämt mig för att göra något själv. Orkar inte se eländet mer. Till att börja med så tänkte jag köpa Dyning, insynsskydd och sätta för det röda runt insidan av balkongen. Har bara ett problem med det. Vet inte hur jag ska fästa det? Innan jag köper sådant måste jag komma på en lösning för det. Någon som har något förslag?

Orkar nog inte skrapa och borsta bort alla färgflagor för att sedan måla. Det är väldigt mycket jobb. Skrapar man inte så blir det inget snyggt när man målar. Dessutom kommer jag störa grannarna med en massa oljud. Vet ej heller om man får måla själv, men det borde inte göra något med tanke på att balkongerna ändå kommer bytas ut med tiden. Frågan är bara när?

Sedan funderade jag på att antingen måla det svarta bara med metallfärg eller eventuellt köpa en svart reparations och tätnings tejp och tejpa runt räcket efter att jag borstat med en metallborste. Det är en tejp som ska klara väder och vind för den är bland annat till för att användas vid scenarbete och tejpa kablar utomhus i marken för att man inte ska snubbla. Jag är bara lite osäker på om det kommer att sitta men det är bra och stark tejp. kan funka.

Öppningen kommer jag inte sätta för eftersom min katt alltid sitter där och tittar ut på gården. Så det får vara. Utsidan får också vara för den ser i alla fall mycket bättre ut än insidan. Sedan tänkte jag köpa trätrall och lägga på det fula kalla, gamla betong golvet. Tror detta kan blir bra. Vill inte lägga ner för mycket jobb på det för då kommer jag tröttna på det innan jag är klar. Dessutom orkar jag inte hålla på för mycket. Jag hoppas inte balkongen rätt var det är rasar rakt ner i busken för den är i väldigt dåligt skick. Ramlar ju inte speciellt långt om det händer men det är tillräckligt ändå. Värre blir det om balkongen över mig rasar eller den ovanför det. Då får vi under allt på oss och så kanske våra balkonger rasar av bara farten de också. När det får inte hända. Kan blir farligt men man börjar ju undra om det är något sådant som måste hända för att något ska göras. I så fall hoppas jag på att min balkong rasar som är underst i huset så kanske det får tummen ur. Min balkong gör minst skada om den faller.

På torsdag är det två veckor sedan jag planterade mina kryddor och fortfarande syns bara Mejram, Basilika och Timjan lite grann. Tycker det går otroligt långsamt eller så har jag dränkt eller tagit dö på de stackars små fröna till de andra kryddorna. Får se om det ens blir några kryddor.

Nedan kan ni se bilder på min fula balkong. Lägger in bilder sedan på förvandlingen. Kommer antagligen bli bättre i alla fall. Men måste fundera mer på vissa saker innan jag sätter igång och gör något.

//Marie

      

       

       

 

       

Kommentera

