Trädgårdsmässan i Älvsjö och Terror attacken i City!


igår var jag i Älvsjö på Trädgårdsmässan. Det var roligt, mycket folk men jag hade en trevlig dag. Handlade inte så mycket trädgårdsgrejer. Köpte inga blommor heller. Jag åkte ju dit för att få inspiration till min balkong men tyckte inte jag fick någon inspiration. De hade så lite som hade med balkonger att göra. Det var mest relaterat till trädgårdar. Tycker jag var lite synd. Köpte ändå några små saker som jag kommer lägga in bild på lite senare. Men om det har med trädgård att göra vet jag inte?

När jag sedan kom hem runt 15.30 så var jag väldigt tacksam över att jag hade befunnit mig I Älvsjö på Stockholmsmässan och inte varit inne i stan under dagen. Fick nämligen höra om att det skett ett attentat i Stockholms City. En lastbil hade kört på Drottninggatan och mejat ner folk, det var skottlossning i stan, fast det var bara rykten. Allt tågtrafik stängdes av, både tunnelbana, pendeltåg och fjärrtåg, fjärrbussar och lokalbussar stoppades. Affärer stängdes, folk evakuerades, platser utrymdes, teatrar ställdes in i stan, andra evenemang ställdes i runt där det kunde samlas mycket folk. Mall Skandenavia utrymdes. Folk fick svårt att ta sig hem från sina jobb. Man promenerade överallt för att försöka ta sig hem. Det var kaos. Man tänkte vad är det som händer. Man blev rädd, skärrad och väldigt chockad. Man satt fastklistrad vid tv och vid telefonen. Ville få veta om alla man känner, släkt, familj, vänner var okej och inte hade befunnits sig där allt hände. Man hade lite svårt att somna och sov ganska orolig i natt.

Idag känner man sig matt, det är svårt att förstå och ta in vad som hänt. Det som hänt känns overkligt och fruktansvärt obehagligt. Detta kommer ta några dagar till att bearbeta. Man kanske skulle ta sig in till stan i morgon till minnesplatsen. Titta på alla blommor folk satt dit och få en mer verklighetsbild över vad som hänt. Man tror ju inte sådant här ska hända här i Sverige i vår huvudstad Stockholm. men nu har det gjort det och jag hoppas verkligen att inget mer händer. På SVT och TV4 har de sänt från händelsen hela dagen. Snart orkar man inte ta in mer från det som hänt. Mer än att man vill veta om det är mannen som är gripen som är den skyldige till dådet, varför han i så fall gjorde det, vilka som ligger bakom det hela och om det kommer hända något mer? Man vill också veta om de skadade kommer klara sig, vilka de döda var. Redan fyra stycken som har dött. I övrigt orkar man inte höra så mycket mer om händelsen snart känner jag. Man vill veta hur allt fortlöper sig, så man sedan kan försöka släppa allt.

Det är jättemånga idag som åkt in till stan och besökt platsen där allt hände. De finns metervis med blommor som folk satt dit. Vi har inte varit där. Vi valde att åka och handla lite mat i stället på Ica BEA Kvantum. Hann faktiskt glömma händelsen för en liten stund och det var skönt. Jennie köpte sig ett par nya skor och jag köpte mig två metallborstar så jag kan börja borta av min balkong från färg. Köpte även en påse med penslar. Färgen väntar jag lite med och åker och köper senare. Så är det fint väder och lite varmare ute någon dag i veckan så ska jag sätta igång och fixa till insidan på balkongen. Sedan måste jag åka till IKEA och köpa trätrall. Får nog vänta tills jag får nya pengar. Kan inte köpa allt jag behöver till balkongen på en gång även om jag skulle vilja. Får ta lite i taget.

Mina kryddor växer men ett par kryddor har inte tittat fram ännu men alla andra har det. Det går långsamt. Se bilder längre ner.

//Marie

 

 

    

Lämna en kommentar