Facebook grupper!


Varför kan man inte skriva någonting i en grupp på Facebook utan att bli påhoppad? Jag skriver och upplyser om något rent generellt. Så är det alltid någon som tolkar det som de vill att jag ska mena det jag skrivit, inte till det jag faktiskt har skrivit. Detta gör att jag alltid måste försvara mig och tala till folk på småbarnsnivå för att de ska förstå vad jag menar. Är så trött på detta.

Jag skriver ibland och upplyser om generella saker i en viss grupp där vi alla sitter i samma båt. Saker som inte är ett dugg konstigt att det händer med människan ibland, men ofta i denna grupp så är man så snabb på att skylla precis allt som händer med kroppen eller alla symtom man får på sin sjukdom. Spelar ingen roll vad det är. Har man blivit förkyld eller har allergi nog tusan beror det på sin sjukdom eller har man drämt in tån i tröskeln så den är blå, nog beror det på sjukdomen. Man hittar ett blåmärke på kroppen eller har några underliga utslag, har ont i huvudet eller har fått ögoninflammation så beror det på en sjukdom. Man kan ju inte ha allergi eller ha slagit sig. Ont i huvudet kan man inte ha ändå eller ögoninflammation kan inte beror på ett virus? Allt som händer med ens kropp under livets gång beror inte på gruppens gemensamma sjukdom.

Någon hade skrivit i gruppen och berättat att de blivit svullen om händer och fötter under natten. Jag skrev att man alltid svullnar lite under natten och när det är varmt svullnar man också. Detta ansåg någon att jag förminskade problemet. Jag kan inte begripa hur man ens kan få det till att jag försökte göra det?

Det var endast en generell allmän upplysning, men det tål tydligen vissa inte att höra utan man tar åt sig personligen på något som är riktat till alla rent allmänt. Så blir jag anklagad för att förminska problemet. Jösses! Är folk så hjärntvättade i Facebook grupper att man inte kan se någonting annat än sitt eget ego?

Man bli alltid påhoppad. Är man inte otrevlig så håller man dålig ton. Detta för att människor inte råkar hålla med om det man skriver. Vakna upp till verkligheten 2017.

Lär er att se skillnad på vad dom är vad någon gång. Blir så less på detta. Orkar inte hålla på och tjafsa och försvara mig så fort jag skriver någonting i denna grupp för att någon alltid tar åt sig eller tolkar det jag skriver fel. Det kan inte längre var hos mig felet ligger hos. Eftersom det inte spelar någon roll hur eller vad jag skriver längre eller till vem. Varför kan inte folk läsa mellan raderna eller är man så hjärntvättad att man inte klarar av det? Är man så sjuk i sin sjukdom att om något sker med kroppen som är helt naturligt eller är fullständigt normalt under livets gång existerar inte i deras världar? Finns inget normalt eller naturligt i folks världar där inne.

Jag ger mig sjutton på att de skyller även Klimakteriet eller någon annat sådant som ska hända med människor under livet, på sina sjukdomar också. Att man blir äldre och får rynkor beror också på sjukdomen. Klimakteriet finns inte det är symtom på sjukdomen.

Folk blir förbannade på mig för att jag reagerar på att folk misstolkar det jag skriver och gör om det jag skrivit till något jag inte menar eller har sagt. Har också varit med om flera gånger att folk sitter och påstår saker jag aldrig ens sagt eller skrivit. Folk hittar på egna påstående som det sedan anklagar mig för att ha sagt eller påstått. Folk i gruppen får reagera men inte jag då håller jag genast dålig ton och tillför dålig stämning. Ni andra gör ingen fel alls. Ni andra bidrar inte till dålig stämning alls. Det är bara alla andra som börjar när ni svarar på vad jag skrivit. Om ni andra inte gillar det jag skrivit så svara inte på det då. Jag har oftast svarat trådskaparen på något inte för att provocera alla andra som läser i tråden.

Dessutom en annan sak, det är aldrig trådskaparen i en grupp som reagerar på det man skriver eller tar åt sig. Det är alltid alla andra runt omkring som gör det och blir arga. Trådskaparna skriver ofta inte ett ord mer än sin första kommentar, förutom att tacka folk för svar eller svara på frågor de får av dem som kommenterar deras inlägg som de startat tråden med.

(Har ni inte tänkt på att allt tjafs och konflikter som skapas mellan folk i trådar går ut över trådskaparen?)

Varför är det så? Varför reagerar alltid alla runt omkring? Varför får man sitt av folk som bara läser kommentarer i tråden och inte från trådskaparen. Man startar trådar men att fråga saker och sedan är man inte med och skriver i sin egen tråd, inte ens då den spårar ur och man plötsligt pratar om något helt annat. Jag är alltid med och skriver i min egen tråd när jag startat en med ett nytt inlägg.

En annan sak jag varit med om i den här gruppen jag skriver om, det är att först sitter folk och skriver att man ska peppa och stötta varandra i gruppen och hjälpa varandra så mycket man kan, eftersom man inte får hjälp av läkare. Sedan när man plötsligt svarar på något som man själv är säker på, vet mycket om och råkar ha en del erfarenhet av. Då blir man anklagad för att sitta och ställa diagnoser på folk. Då börjar man ju undra. Hur sjutton ska folk ha det och vad tusan gäller egentligen? Så kan man väl inte hålla på. Vet att det är olika människor som svarar hela tiden. Detta för att denna grupp är så extremt stor. Det är så mycket folk där.

Jag har försökt prata med admin för gruppen om det och föreslagit att de måste dela upp gruppen för att slippa osämja och konflikter. De största konflikterna sker mellan dem som är nyligen fått sin sjukdom och dem som varit sjuka länge. De som nyligen blivit sjuka och fått börja med medicin och talar om i gruppen att de mår jättebra av det. Det tål inte dem som är jättesjuka och har varit det länge och som medicinen inte fungerar för och som gör vad som helst för att få må bra.

De förminskar de som mår bra av medicinen och trycker ner dem. Råkar någon berätta att de ska få börja med medicinen och frågar lite om den, så får hen massor med svar att inte testa medicinen för den är usel. Förstår inte hur man ens kan sitta och säga så till en person som precis fått diagnos och ska börja med medicin? Visst ska man rekommendera personen att prova. Hur en medicin fungerar är individuellt och bara för att den inte funkar på några betyder det inte att den inte funkar på alla.

Folk kan inte acceptera att det finns människor som mår bra av den. Om inte medicinen fungerar bra för mig så ska den inte fungera för någon annan heller. Tror det handlar om extrem avundsjuka, eller så har man varit sjuk så länge att man har glömt att man faktiskt själv mådde ganska bra av medicinen i början. Det är ju många fler som mår bra, än de som inte mår bra av den.

Denna grupp är för stor och man kan inte blanda de som varit sjuka väldigt länge och är helt besatta över att hitta något som botar dem med dem som nyligen blivit sjuka och fått diagnos. Admin tyckte i alla fall inte det var rätt sätt att lösa problemet på. De frågade mig i alla fall om vad jag tyckte de skulle göra och jag skrev och talade om vad jag anser. Mer kan jag inte göra. Jo, jag kan sluta läsa där inne. Bara det att man får ju också en hel del bra tips om sin sjukdom. Så det är svårt att inte vara där.

Behövde gnälla av mig lite och det har jag gjort nu. Hoppas inte ni tyckte det blev för tråkigt?

//Marie

Kommentera

